Borek Kapitančik

22.08.2019

Brno, já a hantec - Borek Kapitančik

Jsi rodilý Brňák, nebo náplava?
Rodilé, z Kéniku. Ponávka a mundúrdepo na dohled.

Kde bydlíš v Brně nyní, co děláš, čím se bavíš?
Po krátký kulturní vloţce v Ţabinách a dvou járech špenátu v západním Cajzlově, zase v Kéniku. Přes dvě pětky jařin šméčkuju talent a hantýruju v rádiu (jeden, co se mu ze mě v Rozhlase zvedá kufr, mě říká "melhuba"). Baví mě pěstování a konzumace rajčat, poker s kamarádama v naší hospodě,
seriál Dům z karet, onlajnovky (hry) a dělání si srandy z čehokoliv.

Co Ty a hantec?
Už jako malé šropál jsem se divil, že mě paní učitelka ve školce zakazuje říkat, že si ruce po umytí utírám do pucvole. A taky, že se lidi pozastavují nad pozdravem: "Trčíš tady jak hlópé s kytkó! Chceš do šňupáka?" Ale asi první echt hantecový slovo, který jsem se naučil bylo "šaukle". Měl jsem
prostě kolotoče rád, ale na to, že se jim tak říká, jsem přišel až na druhém stupni tehdejší ZDŠ.

Co Tě přivedlo do HS?
Tak, jak jsem dlouho odmítal Facebook, to byl právě on a přátelství s Honzou Hlaváčkem. Takže teď (stejně jako s Jiříkem) sdílíme něco společného, co máme rádi, aspoň tímhle způsobem.

Nevadí Ti, že fandové hantecu nemluví mezi sebou i o hantecu, natož hantecem?
Vůbec ne. Doby staréch plotnařů, galerky v tom historickém smyslu a echt štatlařů jsou prostě pryč a my s tím nic neuděláme. Masaryk taky neznal mobilní telefon a Mozarta by techno zabilo. A jako dnes není (myslím) možné mluvit jen a výhradně hantecem (kdo to kdy naposledy dělal, že?), je
naopak sympatické, že tuhle tradici, která je Brnu vlastní, udržujeme a občas na ni "zapracujeme", třeba i novým slovním spojením, které se MOŽNÁ ujme. A nemusí být puristicky hantecové, hodně důležitý je ten humor a laskavý nadhled v něm. Všichni asi známe přirovnání "koukat jako tele na
nový vrata", ale copak není hezké aspoň se pokusit o další barvitější příměry, jako "čučí na to, jak Gagarin na ajfoun"?

Co Ti dal hantec?
Hantec je pocit. Hantec je známka toho, že patříš ke skupině lidí, kterým je drahé naše Brno a Morava. Jsme to prostě my, i když třeba jen jednou za čas proneseme "to je betálný!"

A jak vidíš perspektivu hantecu do budoucna?
Použiju už zmíněného TGM. Ten říkal něco v tom smyslu, že práce na demokracii je nikdy nekončící boj, který ani na jeden den nesmíme vzdávat. I když se hantec asi nestane součástí googlovského překladače, je pro mě důležitý, že právě jeho obohacováním a i občasným používáním ŽIJE a má
svoji poetiku!

© 2019 Hantecová sajtna,  Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky