Jak sme kochčili lokše - Jiří "Trachťa" Trachtulec

05.06.2019

Hókajó, že pátek je postní deň. A tak sme se stařkó vygómali, že si teda ukochčíme lokše s makem. Stařka šópla na šporhert kastról s vasrovicó a vytahla ze špajzu pytloš s lokšama. A dyž s ním valila do kuchči, pytloš rupl a polovica lokší vyhučela na lino. "Takové aušus, to je na šaškec", békla. A začla lokše lifrovat z lina do kastróla. Naše mórovatý lino má némlich sténó barvu jak ty lokše a tak je nebyla štond šecky zbliknót a hafo jich tam zvostalo. Moje ovary zapsaly ten jekot, vtrukl sem do kuchči a pod šnekama mně začly rupat zbylý lokše. Stařka zahučela: "No to tě sem snáď sám rohatec dotlačil. Čum se pod kopyta, čapni rači smeták do paprče a lifruj se mnó ty lokše z lina do kastróla." Hodil sem teda klekanec a naháněl zbylé lokše.


Dyž už byly skoro šecky v kastrólu a nekeré aji v kyblu na šmelc, vysondovala stařka, že ve špajzu máme enom trochec maku. Ledvá pro jednyho. "Dyť sem tě před pul metrem vodlifrovala kaufnót mak. Zaséc na to hodils kakáč. No to si celé ty." Hókl sem, že si teda místo maku napižlu na ty lokše vegošský války, voharek, paradajky a cvibl. Vytahl sem z regálu deštičku na pižlání, a dyž to stařka zmerčila, hned vařila můru. "To je deštička na flajšnu a né na zelenisko!" A vytahla zkamasi inčí deštičku. Dopižlal sem zelenisko a šópnul sem ho na talcl s bildnó svatýho Dindy, patróna chálky, a začl to ňahňat bagrem. "Si fachčíš čurinu, néé? Sbalils mně hodobóžové talcl, dyť porépeš tu bildnu! Tadyk máš altové talcl po oldmutře." Čenžl sem teda ty talcle a za chvilec to šecko kopl za žebř.


"Já už mám teho kochčení plný kelcny," hókla stařka, "vošplóchni kšír, sténak teho zapiplals víc, jak já." Tak sem sfókl ten kšír a hodil sicnu na otoman. "Zaséc to vodflákls, nevošplóchls muj hrnek vod kafca. To je na šaškec, nikdá nic neufachčíš řácky, ani tu svó hantecovó diplomku, co tě s ňó poslali do kopru. A vodklapala vošplóchnót ten hrnek. "A nečuč na mě furt jak pakin, dyž na mě véráš, hokna mně nevodsépá. Ach jo, co si sama neubóchnu, to nemám."

© 2019 Hantecová sajtna,  Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky